Follow by Email

Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009

Η ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΦΥΛΛΟΥ;

Εμείς οι Μαθηματικοί λέμε , ότι η ισότητα μεταξύ οντοτήτων έχει νόημα όταν μιλούμε για ομοειδή όντα , όταν ανήκουν δηλαδή στο ίδιο σύνολο, το οποίο ορίζεται αυστηρά από τις ιδιότητες των στοιχείων του.
Αν λοιπόν αναφερόμαστε στο σύνολο των ανθρώπων , τότε τα δικαιώματα και η αντιμετώπιση του κάθε μέλους ποικίλουν ανάλογα, όχι με το φύλλο, αλλά την κοινωνική και οικονομική θέση του καθενός ή καθεμιάς στο στενό ή ευρύτερο χώρο που ζει και κινείται. Ακόμα και στις κοινωνίες, που η θέση της γυναίκας είναι τραγική , η κόρη του φύλαρχου έχει σαφώς καλύτερη αντιμετώπιση από τον άσημο άνδρα πολεμιστή της φυλής, όπως επίσης και στη δική μας υποτίθεται κοινωνία ίσων δικαιωμάτων εγώ που είμαι άντρας δε νομίζω ότι έχω περισσότερες ευκαιρίες και δικαιώματα από την κ. Αγγελοπούλου, ούτε από την κ. Λάτση, που είναι γυναίκες.. Διαχρονικά η ιστορία αναφέρει πολλές γυναίκες , που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στα δρώμενα λόγω της θέσης που είχαν δίπλα σε άνδρες , πριν ακόμα εμφανιστεί το διεθνές φεμινιστικό κίνημα. Δυστυχώς ανάλογα με τη δυνατότητα που έχεις να παράγεις, να καταναλώνεις και να επηρεάζεις τις ζωές των άλλων οριοθετούνται και τα δικαιώματά σου, είτε είσαι άντρας , είτε γυναίκα στην κοινωνία που ζούμε. Όσο αδύναμος και εξαρτώμενος εμφανίζεται κανείς τόσο περιορίζονται στην πράξη τα δικαιώματά του έναντι των ισχυρών και ανεξάρτητων μελών της κοινωνίας μας . Δείτε την αντιμετώπιση των παιδιών ανεξάρτητα από φύλλο , που δεν έχουν πίσω τους οικογενειακό στήριγμα.
Η βελτίωση της θέσης της γυναίκας στις αναπτυγμένες χώρες έχω τη γνώμη ότι δεν προήλθε από την αποτελεσματικότητα των αγώνων του διεθνούς ή εγχώριου φεμινιστικού κινήματος, αλλά από τη μορφή που πήρε η οικονομική ζωή των κοινωνιών αυτών την εποχή της βιομηχανικής επανάστασης , που εξασφάλιζε ολοένα μεγαλύτερη οικονομική ανεξαρτησία σε όλο και μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών.
Το πρόβλημα της ανισότητας των μελών της κοινωνίας μας λοιπόν σε ότι αφορά τα δικαιώματα και τις ευκαιρίες ανέλιξης υπάρχει και έχει την πηγή του στην οικονομική και κοινωνική θέση του καθενός, αφορά δε και τις γυναίκες και τους άνδρες. Η ένταση και οι επιπτώσεις που έχει αυτή η ανισότητα στο κάθε φύλλο εξαρτάται απο τις συνθήκες και το περιβάλλον, που είναι εχθρικό ή φιλικό περισσότερο ή λιγότερο στο ένα ή το άλλο φύλλο.
Αν τώρα αναφερθούμε στα σύνολα των ανδρών και γυναικών , που αποτελούν δυο διαφορετικές ομάδες με τα δικά τους χαρακτηριστικά που διαφοροποιούνται με κριτήρια βιολογικά , τότε , καθώς μιλούμε για δυο πιθανόν όχι ξένα μεταξύ τους πλην όμως διαφορετικά σύνολα δεν μπορεί να γίνει γενικευμένη σύγκριση μεταξύ των μελών τους , όπως δε μπορούμε να συγκρίνουμε το νυστέρι με το μαχαίρι. Είναι και τα δύο αντικείμενα εξαιρετικά χρήσιμα, μα για διαφορετικές δουλειές το καθένα. Θα μπορούσαμε να καθαρίζουμε με το νυστέρι φασολάκια ή να χειρουργούμε με μαχαίρι τους ανθρώπους για να καθιερώσουμε την «ισότητα» μεταξύ των αντικειμένων; Δυστυχώς κάτι τέτοιο γίνεται όταν η «ισότητỨτων δύο φύλλων αναδεικνύεται από το «δικαίωμα» της γυναίκας να φέρνει σε πέρας καθήκοντα που απευθύνονται σε άντρες και το αντίστροφο. Το αποκορύφωμα της κωμωδίας, να εξαντλείται και να συμβολίζεται η ισότητα των δύο φύλλων από την οικειοποίηση του παντελονιού των ανδρών από τις γυναίκες και της βαφής των μαλλιών των γυναικών από τους άνδρες!
Είναι ανεδαφικό οι άνδρες και οι γυναίκες να θεωρούνται δύο διαφορετικές συντεχνίες που αντιμάχονται στη διεκδίκηση των πρωτείων στην κοινωνία μας και συνάμα αποπροσανατολιστικό από το πραγματικό πρόβλημα , που είναι η εξασφάλιση όλων των μελών (ανδρών και γυναικών) ίσων ευκαιριών στην κοινωνική και επαγγελματική ανέλιξη , όπου ο καθένας και η καθεμιά θα μπορούν να δραστηριοποιούνται με σεβασμό στον άνθρωπο και επιπλέον στο φύλλο που ο καθένας ή καθεμιά βιολογικά ανήκει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: